De geschiedenis van 2012

2012 – Vega

Vega

Arianespace lanceerde op 13 februari 10:00 UTC het nieuwe type raket Vega vanaf Guiana Space Centre. Deze Vega raket werd ontwikkeld door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA en de Italiaanse ruimtevaartorganisatie (ASI) en betekend in het Italiaans “Vettore Europeo di Generazione Avanzata” in gewoon Nederlands “Geavanceerde generatie Europese draagraket” en is vernoemd naar de helderste ster Vega in het sterenbeeld Lier (Lyra).

De Vega raket is een viertraps raket zonder boosters en kan ladingen lanceren van 300 tot 2500 kilogram om deze in verschillende banen om de aarde te brengen.

2012 – Unha-3

Uhna 3

Noord Korea lanceerde op 12 april 22:38 UTC een nieuw type raket versie, de Unha 3 met aan boord de Kwangmyŏngsŏng-3 satelliet.

Volgens de Noord-Koreanen ging het om een weersatelliet maar het westen dacht dat het ging om een ballistische raket. De Unha-3 raket, die deels hetzelfde is als de Taepodong-2 langeafstand ballistische raket, werd gelanceerd vanaf de lanceerbasis Sohae Satellite Launcing Station en na 90 seconden explodeerde.

Het betreft een drietrapsraket waarvan de wordt aangenomen dat de eerste trap vergrote Scud-motoren zijn, de tweede trap ook Scud-technologie bezit en de derde trap zou een tweede trap van de Iraanse Safir raket betreffen.

2012 – Soyuz-TMA 04M

Soyuz TMA-04 bemanning v.l.n.r.: Joseph Acaba, Gennady Padalka en Sergei Revin.

Op 15 mei 03:01 UTC werd de Soyuz-TMA 04M gelanceerd vanaf Baikonur Cosmodrome. De aan boord zijnde drie kosmonauten koppelden twee dagen later aan de Poisk module van het International Space Station.

Op 16 september verlieten de kosmonauten van ISS-Expeditie 31 het ISS en landden die nacht 17 september veilig op de Steppe van Kazachstan.

Foto v.l.n.r.: Joseph  Acaba, Gennady  Padalka en Sergei  Revin.

2012 – NuSTAR

NuSTAR

De NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) werd op 13 juni 16:00 UTC gelanceerd met een Pegasus XL raket, deze raket werd van onder de vleugel van het vliegtuig Stargazer gelanceerd.

NuSTAR is een röntgentelescoop en maakt deel uit van het SMEX (Small Explorer program). Het doel van deze telescoop is onderzoek doen naar zwarte gaten die een miljard keer groter zijn dan de zon, om te onderzoeken hoe deeltjes worden versneld tot energie in actieve sterrenstelsels en om te begrijpen hoe elementen worden gemaakt in de explosies van de overblijfselen van massieve sterren de zogenaamde supernovaresten.

2012 – Shenzhou-9

Shenzhou-9 bemanning

Foto v.l.n.r:. Jing Haipeng, Liu Wang en Liu Yang.

De eerste vrouwelijke taikonaut werd met de Shenzhou-9 gelanceerd op 16 juni 10:37 UTC vanaf lanceerbasis Jiuquan Satellite Launch Center.

Shenzhou-9 lancering

De draagraket die gebruikt werd was een Long March 2F en na twee dagen werd op 18 juni de koppeling tot stand gebracht met de Tiangong-1. Dit was de tweede koppeling met het ruimtelaboratorium, wat in september 2011 gelanceerd werd, en de eerste bemande koppeling.

Na een geslaagde ruimte missie landde de Shenzhou-9 op 29 juni weer op aarde in Siziwang Banner in Inner Mongolië wat in het noorden van China ligt.

De bemanning maakte onderdeel uit van Tiangong 1-Expeditie 1.

2012 – Soyuz-TMA 05M

Soyuz TMA-05M bemanning

Op 15 juli 02:40 UTC werd de Soyuz-TMA 05M gelanceerd vanaf Baikonur Cosmodrome. De aan boord zijnde drie kosmonauten koppelden twee dagen later aan de Rassvet module van het International Space Station.

Op 18 november verlieten ISS-Expeditie 32 de kosmonauten het ISS en landden die nacht 19 november veilig op de Steppe van Kazachstan.

Foto v.l.n.r.: Akihiko  Hoshide, Yuri  Malenchenko en Sunita  Williams.

2012 – Mars Science Laboratory

Curiosity landing

De gelanceerde Curiosity in 2011 landde na een reis van een klein negen maanden op 6 augustus 2012 op de planeet Mars. Op 27 september 2012 kwamen er foto’s binnen bij de NASA waaruit werd opgemaakt dat er ooit water op de planeet moet hebben gestroomd. Er was ontdekt dat kiezelstenen op een bepaalde manier waren geërodeerd dat alleen stromend water moet hebben veroorzaakt. De doelstelling ‘was er leven mogelijk op Mars’ kon in maart 2013 bevestigd worden.

Curiosity

2012 – RBSP

RBSP - Van Allen Probes

Vanaf Cape Canaveral werden op 30 augustus 08:05 UTC twee satellieten gelanceerd, de RBSP-A en RBSP-B (Radiation Belt Strom Probes) en maken deel uit van het programma Living With a Star (LWS).

De twee probes, beter bekend als de “Van Allen Probes” doen onderzoek naar de Van Allen Gordels om zo meer inzicht te krijgen in de stralingsgordel, de gevolgen en praktische toepassingen op het gebied van ruimtevaartuigactiviteiten, ruimtevaartuigontwerp, missie planning en astronauten veiligheid.

2012 – Voyager-1

Voyager-1

De in 1977 gelanceerde Voyager-1 bereikte in juni de heliopauze (grens van ons zonnestelsel) en in augustus verliet de Voyager-1, om als eerste sonde in de geschiedenis, definitief het zonnestelsel te verlaten. Dit feit werd pas op 12 september 2013 door de NASA officieel bevestigd.

2012 – CXBN

CXBN

Op 13 september om 21:39 UTC werd de Cosmic X-ray Background Nanosatellite (CXBN) gelanceerd vanaf Vandenberg Air Force Base.

De CXBN satelliet maakte deel uit van het NASE ElaNa programma en was een coöperatieve nanosatellietmissie met als doel nauwkeurige metingen te maken van de kosmische achtergrondröntgenstraling in het bereik van 30-50 keV. De missie richtte zich op een fundamentele wetenschapsvraag die centraal staat in ons begrip van de structuur, oorsprong en evolutie van het universum door mogelijk inzicht te verschaffen in de achtergrondstraling met hoge energie.

De meeste doelstellingen werden bereikt maar het onderzoeksteam was niet in staat om aan de wetenschapsmissie te beginnen vanwege de zwakke zend-SNR.

2012 – Dragon CRS-1

Dragon CRS-1

SpaceX lanceerde op 8 oktober 00:34 UTC haar eerste commerciële vrachtmodule Dragon CRS-1 naar het International Space Station.

Op de derde dag van de missie koppelde de vrachtmodule aan de Harmony module van het ISS. Na 17 dagen aan het ISS te zijn gekoppeld vertrok de vrachtmodule op 28 oktober het ISS en landde die dag in de Stille Oceaan waarna de capsule door SpaceX aan wal werd gebracht.

2012 – Soyuz-TMA 06M

Soyuz TMA-06M bemanning

Op 23 oktober 10:51 UTC werd de Soyuz-TMA 06M gelanceerd vanaf Baikonur Cosmodrome. De aan boord zijnde drie kosmonauten koppelden twee dagen later aan de Poisk module van het International Space Station.

Op 13 maart 2013 verlieten de kosmonauten van ISS-Expeditie 33 het ISS en landden die nacht 14 maart veilig op de Steppe van Kazachstan.

Foto v.l.n.r.: Kevin  Ford, Oleg  Novitskiy en Evgeny  Tarelkin.

2012 – X-37B

X-37B OTV-3

De X-37B is een onbemand ruimtevliegtuig dat verticaal werd gelanceerd op 11 december door een Atlas-V 501 raket vanaf Cape Canaveral en in een baan om de aarde werd gebracht.

Ook tijdens deze derde missie van dit ruimtevliegtuig werden testen uitgevoerd voor de Amerikaanse US Air Force, deze testen moesten meer inzicht geven in ruimtevaarttechnologie.

Over deze missie werden geen mededelingen gedaan echter wordt ervan uitgegaan dat deze vlucht gebruikt wordt voor militaire spionagedoeleinden.

Op 17 januari 2014 voerde het ruimtevliegtuig na bijna 675 dagen op Vandenberg Air Force Base een automatische ruimte landing uit.

2012 – Soyuz-TMA 07M

Soyuz TMA-07M bemanning

Op 19 december 12:12 UTC werd de Soyuz-TMA 07M gelanceerd vanaf Baikonur Cosmodrome. De aan boord zijnde drie kosmonauten koppelden twee dagen later aan de Rassvet module van het International Space Station.

Op 13 mei 2013 verlieten de kosmonauten van ISS-Expeditie 34 het ISS en landden die nacht 14 mei veilig op de Steppe van Kazachstan.

Foto v.l.n.r.: Thomas  Marshburn, Roman  Romanenko en Chris  Hadfield.