Tijdperk 1995-1999

1995 – Eerste vrouwelijke piloot

Vanaf Kennedy Space Center wordt op 3 februari de tweede missie van het Amerkikaans-Russische Shuttle-Mirprogramma gelanceerd met aan boord de eerste vrouwelijke piloot, Eileen Collins (1956-….). De andere astronauten van deze vlucht STS-63 waren James Wetherbee (1952-….), Vernard Haris (1956-….). Michael Foale (1957-….), Janice Voss (1956-….) en Vladimir Titov (1947-….).

Het hoofddoel van deze missie was om in een baan van het Russische ruimtestation MIR te komen en zo alle te onderzoeken of alle apparatuur functioneren als voorbereiding op de STS-71 koppel missie. Deze vlucht werd ook wel de Near-Mir missie genoemd.

Verder werden er wetenschappelijke experimenten uitgevoerd tijdens deze achtdaagse vlucht.

1995 – Ruimterecord

De in 1942 geboren Valeri Ivanovitj Korsjoenov veranderde zijn naam in 1957 in Valeri Vladimmirovitj Poljakov nadat hij was geadopteerd.

Dit was niet de eerste lange vlucht van kosmonaut Valeri, hij was in 1988-1989 al ruim 240 dagen in de ruimte geweest. Dit was tijdens de Soyuz TM-6 en TM-7.

Op 22 maart lande de kosmonaut weer op Aarde nadat hij bij 438 dagen in een baan om de Aarde had gewoond. Hij was op 8 januari 1994 gelanceerd met de Soyuz TM-18 en verbleef al die tijd in het ruimtestation MIR waarna hij met de Soyuz TM-20 weer naar de Aarde ging.

1995 – Atlantis koppelt aan MIR

De space Shuttle Atlantis STS-71 werd op 27 juni gelanceerd met aan boord de astronauten Robert Gibson (1946-….), Charles Precourt (1955…), Ellen Baker (1953-….), Gregory Harbaugh (1956-….), Bonnie Dunbar (1949-….), Anatoly Solovyev (1948-….) en Nikolai Budarin (1953-….).

Na een geslaagde lancering koppelt voor het eerst de Atlantis aan het Russische ruimtestation MIR op 29 juni voor een verblijf van bijna vijf dagen.

De twee Russen die werden gelanceerd blijven achter in de MIR terwijl twee Russische bewoners en een Amerikaan van dit ruimtestation mee terug gaan met de Atlantis. De twee kosmonauten waren Gennady Strekalov (1940-2004), Vladimir Dezhurov (1962-….) en de astronaut was Norman Thagard (1943-….).

Nog het zelfde jaar, 12 november, koppelt Atlantis voor de tweede keer aan de MIR.

1995 – Europese Ruimtewandeling

Met de lancering op 3 september wordt de Duitser Thomas Reiter (1958-….) met de Soyuz TM22 richting het ruimtestation gestuurd. De andere twee kosmonauten aan boord van deze vlucht waren Joeri Gidzenko (1962-….) en Sergei Avdeyev (1956-….).

Tijdens zijn 179 dagen verblijf in de ruimte maakt Thomas Reiter twee EVAs, oftewel ruimtewandelingen. Deze vonden plaats op 20 oktober en 8 februari 1996. Hiermee was hij niet alleen de eerste Duitser die een ruimtewandeling maakte, maar ook de eerste Europeaan.

1996 – NEAR Shoemaker

De NASA lanceert de NEAR Shoemaker (Near Earth Asteroid Rendezvous) op 17 februari met een Delta-II raket. Deze ruimte sonde is ontwikkelt om de planetoïde EROS eerst een jaar te bestuderen en daarna erop te landen voor verder onderzoek.

Onderweg werd er onderzoek gedaan naar een andere planetoïde genaamd Mathilde, dit vond plaats op 27 juni 1997 toen de sonde hier voorbij raasde.

De sonde lande op EROS op 12 februari 2001 nadat er 230 omwentelingen rond deze planetoïde waren gemaakt.

1996 – STS-76

Op 22 maart wordt de Atlantis gelanceerd voor de derde koppeling met de MIR. Aan boord zijn de astronauten Kevin Chilton (1954-….), Richard Searfoss (1956-….), Ronald Sega (1952-….), Michael Clifford (1952-….), Linda Godwin (1952-….) en Shannon Lucid (1943-….).

Als vracht werd er de module SPACEHAB meegenomen naar het MIR ruimtestation, daar zal Shannon Lucid astronaut Norm Thagard (1943-….) vervangen. Lucid is dan de eerste vrouw in de Amerikaanse geschiedenis die in een ruimtestation gaat wonen.

De astronauten Linda Godwin en Michael Clifford zijn de eerste die een ruimtewandeling maken om twee aangekoppelde ruimteschepen.

Na een geslaagde missie land de Atlantis op 31 maart weer op Edward runway.

1996 – Priroda

Vanaf lanceerbasis Baikonur Cosmodrome wordt de Proton raket gelanceerd met de laatste module ‘Priroda’ voor het ruimtestation MIR aan boord. Deze wordt op 26 april aan de MIR gekoppeld.

1996 – Mars Global Surveyor

Een Delta-II raket brengt de Mars Global Surveyor de ruimte in. Dit gebeurt vanaf laveerbasis Cape Canaveral op 7 november.

Na bijna een jaar komt de sonde op 12 september 1997 aan bij Mars en wordt in een baan om deze planeet gebracht waarna naar een paar dagen de waarnemingen van start gaan. De sonde deed op allerlei gebied waarnemingen met de aan boord zijnde wetenschappelijke instrumenten. De vijf instrumenten waren:

• Camera;
  • Hoogtemeter;
  • Thermische emissie spectrometer;
  • Magnetische veldmeter;
  • Radiologisch onderzoek naar zwaartekracht, atmosfeer druk en temperatuur.

De missie is drie maal verlengd en na 10 jaar wetenschappelijk onderzoek is de communicatie met de sonde op 2 november 2006 verloren gegaan.

1997 – Microgravity Science Laboratory

De space shuttle Columbia, STS-94, vertrekt vanaf Kennedy Space Center op 1 juli met de astronauten James Halsell (1956-….), Susan Still (1961-….), Janice Voss (1956-….), Michael Gernhardt (1956-….), Donald Thomas (1959-….), Roger Crouch (1940-….), Greg Linteris (1957-….) en de Microgravity Science Laboratory-1 module aan boord.

Het is de tweede keer dat de MSL-1 de ruimte ingaat, tijdens de STS-83 vlucht eerder dit jaar werden er problemen ontdekt waarna deze vlucht na drie dagen werd afgebroken.

De MSL-1 wordt gebruikt om als testomgeving voor sommige hardware, installaties en procedures welke gebruikt gaat worden op het International Space Station. Heiermee is eigenlijk de start van het International Space Station begonnen.

1997 – Mars Pathfinder

De Mars Pathfinder wordt met een Delta-II raket gelanceerd op 4 december 1996 vanaf Cape Canaveral en land na zeven maanden op de Mars.

Bij de landing op 4 juli werd er in eerste instantie gebruik gemaakt van remraketten en daarna werd de val gebroken door ballonnen.

Nadat de ballonnen van de lander waren leeggelopen en de accu’s van de zowel de lander als de rover waren opgeladen kon de missie op de planeet beginnen.

Het doel van de Sojourner, ook wel rover genoemd, was het maken van foto’s van de oppervlakte van de rode planeet. Tevens deed de rover onderzoek naar stenen, rotsen, stof en zijn eigen wielafdrukken. De lander werd gebruikt voor de communicatie en als meetstation.

De laatste data werd op 27 september ontvangen en na 7 oktober was er totaal geen communicatie meer met de Mars Pathfinder.

1997 – Cassini

Op 15 oktober wordt vanaf Cape Canaveral een Titan IV raket gelanceerd met ruimtesonde Cassini aan boord. De Cassini bestaat uit een orbiter en een kleine sonde genaamd Huygens.

De Cassini-Huygens missie gaat de planeet Saturnus en zijn manen onderzoeken. Om daar te komen er gebruik gemaakt van de zwaartekracht van enkele planeten. De Cassini benaderd hiervoor de planeten Venus, Aarde en Jupiter.

Na een lange reis komt de ruimtesonde op 1 juli 2004 aan bij de planeet Saturnus. Nu kunnen de 12 instrumenten op de orbiter en de zes instrumenten op de Huygenssonde hun werk gaan doen.

Een half jaar later ging de Huygens sonde, die was ontkoppeld van de orbiter, door de atmosfeer van de maan Titan en lande hierop.

De Cassini-Huygens zal nog tot zeker 2017 worden gevolgd door de onderzoekers van deze missie.

1998 – Lunar Prospector

Met een Athena II raket wordt op 7 januari de Lunar Prospector gelanceerd vanaf Cape Canaveral. De Lunar Prospector is de derde missie geselecteerd door NASA voor volledige ontwikkeling en bouw als onderdeel van de Discovery-programma.

Het Discovery-programma is een serie van goedkopere, zeer gerichte Amerikaanse wetenschappelijke ruimtemissies die het zonnestelsel verkennen.

De doelen van deze missie zijn het zoeken naar ijs, meten van de zwaartekracht, meten van de magnetische velden en onderzoek naar gasuitstoot van de maan.

Het was een zeer geslaagde missie omdat er daadwerkelijk ijs is aangetroffen. De missie eindigde in een krater in de buurt van de Zuidpool na 19 maanden onderzoek door de Lunar Prospector gecontroleerd te laten verongelukken op de maan.

1998 – Deep Space 1

Op 24 oktober wordt de Deep Space 1 gelanceerd door middel van een Delta-II raket vanaf Cape Canaveral.

De missie van deze DS-1 was tweeledig, als eerste werd er een zogenaamde flyby gemaakt bij astroïde 9969 Braille en komeet Borrelly voor wetenschappelijk onderzoek. Het tweede doel van deze missie was onderzoek naar de nieuwe ionen aandrijving.

De missie leverde zeer veel informatie op dat van een geslaagde missie kan worden gesproken. Op 18 december 2001 zijn de motoren stil gezet waardoor dit het einde van de missie lijkt. De DS-1 draait op dit moment in een baan om de zon en kan weer ingeschakeld worden indien deze weer nodig is in de toekomst.

1998 – Zarya

De missie van het International Space Station gaat van start met de lancering op 20 november van een Proton K raket vanaf Baikonur Cosmodrome. Aan boord bevindt zich een module met de naam Zarya, wat Dageraad in het Russisch betekent.

De module is een zogenaamde Functional Cargo Block of FCB en verzorgt de energievoorziening en wordt voor opslagruimte gebruikt. In de beginfase van de bouw van het ISS verzorgde deze module ook de bijsturing om zodoende in een correcte baan om de Aarde te blijven.

De Zarya wordt nu voornamelijk gebruikt voor opslag van goederen

1998 – Mars Climate Orbiter

De Mars Climate Orbiter werd op 11 december gelanceerd, deze sonde maakte deel uit van het NASA Mars Surveyor ’98 programma. De sonde ging de atmosfeer en de veranderingen in de oppervlakte van Mars onderzoeken. Tevens zou de sonde de communicatielink zijn tussen de NASA en de Mars Polar Lander welke over maand gelanceerd wordt.

Door een menselijke fout kwam de sonde in een te lage baan om de planeet en verbrande op 23 september 1999 in de Mars atmosfeer. De fout die is gemaakt is dat berekeningen gemaakt werden in pond-seconden en de software was geprogrammeerd voor Newton-seconden.

1999 -Mars Polar Lander

Nog geen maand later na de lancering van de eerste Mars verkenner wordt de tweede Mars verkenner gelanceerd op 3 januari. De Mars Polar Lander wordt met een Delta-II raket gelanceerd vanaf Cape Canaveral en maakt ook deel uit van het NASA Mars Surveyor ’98 programma.

Het doel van deze missie was te onderzoeken wat geleid heeft tot het verdwijnen van de atmosfeer op Mars.

Op 3 december dringt de Mars Polar Lander de atmosfeer van Mars binnen voor een landing op deze planeet. Na een korte radio stilte zou de Lander weer gaan communiceren als deze veilig geland was, echter is er geen contact meer geweest en kan deze missie als verloren worden beschouwd.

1999 – Sunsat-1

Op 23 februari wordt de eerst Zuid Afrikaanse satelliet gelanceerd, namelijk Sunsat-1. De satelliet wordt met een Delta-II raket gelanceerd vanaf Vandenberg Airforce Base.

De satelliet is gebouwd door studenten van de Universiteit van Stellenbosch in Zuid Afrika.

1999 – Chandra X-ray Observatory

Het Chandra X-ray observatory wordt door de Space Shuttle Columbia gelanceerd op 23 juli met vlucht STS-93. Het observatorium gaat waarnemingen verrichten in het röntgengebied, wat op Aarde niet mogelijk is omdat deze staling niet door de atmosfeer komt.

Deze satelliet maakt onderdeel uit van het NASA programma Great Observatories en is nog steeds actief.

Laatste wijziging 20-07-2014