Fokker

Na mijn school was Fokker mijn eerste werkgever waarmee ik een vast dienstverband aanging, dit was in 1985. Hier ben ik begonnen als technisch administratief medewerker en al snel groeide ik door naar een managersfunctie. Tot en met het faillissement in 1996 heb ik leiding gegeven op enkele afdelingen bij Product Support in het hoofdkantoor te Amsterdam Zuidoost.

In mijn begintijd waren de Fokker 50 en Fokker 100 volop in ontwikkeling en at was een spanende tijd. Later werd de Fokker 70 gebouw, dit is een verkorte F-100. Misschien wel de meest bekende Fokker 70 is het Nederlands Regeringstoestel. Op de F-50 zijn een aantal varianten gemaakt waaronder de Fokker 50 Maritime en de Fokker 60.

 

 

 

Wil je meer weten over Fokker dan zijn dit misschien wellicht interessante sites:

 Fokker

 Fokker aircraft info

 Fokker Airliners

 Fokker erfgoed

 Fokker Frienship Association

 Fokker op wikipedia

 Fokkerweb

 Verenigde Vleugels

 VOFE Ypenburg

 

Fokker 100

Spanwijdte 28,08 meter
Lengte 35,53 meter
Hoogte 8,50 meter
Aantal passagiers 107
Motortype Rolls Royce Mk620-15 of MK650-15
Kruissnelheid 845 km
Vliegbereik 3170 km
Datum eerste vlucht 30 november 1986

 

 

Fokker 50

Spanwijdte 29,00 meter
Lengte 25,25 meter
Hoogte 8,32 meter
Aantal passagiers 50
Motortype Pratt & Whitney 127B
Kruissnelheid 530 km
Vliegbereik 2038 km
Datum eerste vlucht 28 december 1985

 

 

Fokker 70

Spanwijdte 28,08 meter
Lengte 30.91 meter
Hoogte 8,49 meter
Aantal passagiers 70

Motortype Rolls Royce MK620-15
Kruissnelheid 845 km
Vliegbereik 2710 km
Datum eerste vlucht 4 april 1993

 

 

Militaire uitvoering Fokker 60

 

Militaire uitvoering Maritieme Enforcer MK2

 

Nederlands Regeringstoestel